Jotvingis (4-oji dalis)
Jotvingis (4-oji
dalis)
Iš už krūmo išlindo jaunas vyras ir
apsidairė. Aplinkui buvo tylu, tik įprasti garsai, linksmai čiurleno upelis,
čiulbėjo paukščiai. Tolėliau prie upelio atėjo atsigerti stirnų pulkelis,
vadinasi, pavojaus arti nėra. Jaunuolis dar pasižvalgė aplinkui, patyrinėjo
pėdsakus, bet nieko įtartino nepastebėjo. Jis grįžo atgal ir netrukus pasirodė
daugiau žmonių, trys vyrai ir dvi merginos markstėsi nuo ryto saulės, bet visi
buvo patenkinti. Kelias namo buvo laisvas.
Kelionė buvo smagi, kelias dienas jie
nesutiko jokio žmogaus ir nematė gyvenviečių, tad niekas netrukdė keliauti į
rytus, tolyn nuo savo buvusio kalėjimo. Nors ir buvo labai sunku, bet dar urve
sutarė, kad kalbėtis galima tik tyliai ir kuo mažiau, nes visi suprato, kad
persekiojimas dar gali būti. Vakarais laužo nekurdavo, miegodavo pasikeisdami.
Penktos dienos pavakare jaunasis jotvingis
užuodė dūmus, visiems nurodė pasislėpti, o pats patraukė į žvalgybą. Kiek
paėjus, išgirdo ir balsus, kalba buvo svetima ir nesuprantama. Jotvingis
prišliaužė arčiau ir pamatė prie nedidelio laužo besiilsinčius šešis vyrus. Jie jautėsi saugūs, net
sargybinio nebuvo pastatę. Jotvingis jau buvo matęs pilyje taip apsirengusius
svetimšalius ir kalba buvo girdėta, tad greitai suprato, kad čia mozūrai,
nekenčiami tiek kryžininkų, tiek jotvingių. Ir jie buvo ne vieni. Toliau nuo
laužo, prie medžio gulėjo moteris ir du vaikai, jie buvo surišti ir apsirengę,
kaip jotvingiai. Mozūrai varėsi belaisvius.
Įsitikinę, kad daugiau mozūrų nėra, čia,
matyt, buvo tik žvalgai, abu broliai ir lietuvis- lokys nusprendė išlaisvinti
belaisvius. Nors jų buvo mažiau, bet tai turėjo atsverti netikėtumas ir drąsa.
Rugilė taip pat pasisiūlė į pagalbą, ji gerai šaudė iš lanko. Tik gaila, kad
jie teturėjo tik vieną lanką.
Jotvingiai užpuolė įsibrovėlius, kai tie
tik budo iš miego. Vieną jų iš karto pervėrė strėlė, taikliai paleista Rugilės,
kitą pakirto vyresniojo brolio sviestas durklas. Likę keturi mozūrai atsipeikėjo,
griebė ginklus ir pasiruošė gintis, bet šiandien buvo ne jų diena. Kai iš miško
iššoko lietuvis su savo dideliausia kuoka, jie pastėro ir čia pat du krito nuo
kuokos smūgių, o likusius kalavijais pribaigė abu broliai.
Su belaisviais susikalbėti nepavyko, jie
nemokėjo nei vokiškai, nei lietuviškai, moteris vis rode ženklais, kad jie nori
keliauti į šiaurę, matyt ten buvo jų namai. Bėgliai davė jiems maisto ir motina
su abiem savo vaikais, iškeliavo, prieš tai nuoširdžiai padėkojusi už išgelbėjimą
nuo vergijos. Bėgliai vėl liko vieni.
Vyresnysis brolis buvo gerai įsiminęs
kelią ir vieną popietę jie priėjo didelį ežerą, o jo pakrantėje rado apleistą
gyvenvietę. Rąstų trobelės buvo sudegusios, sienojų likučiai jau buvo apaugę
piktžolėmis. Gyvenvietė buvo apleista jau seniai. Grupelė bėglių vylėsi, kad
ras žmonių kitoje ežero pusėje, todėl nutarė eiti aplink ežerą. Kitoje ežero
pusėje jie rado dar vieną sunaikintą gyvenvietę, tik gerokai didesnę už
pirmąją. Vyresnysis brolis pažino, kad tai ta pati vieta, kur kryžininkams
nepavyko užpulti jotvingių, nes jie pasislėpė pilyje. Piliakalnis! Pilis! Šovė
į galvą jotvingiui ir jis tekinas pasileido pelkės pakraščiu. Kiti nubėgo jam
iš paskos. Kai baigėsi miškas ir atsivėrė vaizdas, visi sustojo kaip įbesti.
Vaizdas juos sukrėtė iki širdies gelmių, jų protas atsisakė suvokti tai, ką
pamatė akys. Piliakalnis tebestovėjo, bet ant jo pilies nebebuvo, ji buvo
sudeginta. Žmonių aplink nebuvo nei pėdsako.
Vyresnysis brolis susmuko ant žolės ir
užsidengė akis. Rugilė prišoko jo paguosti, likusieji stovėjo be žado. Jie
pabėgo iš nelaisvės namo, bet namų nerado. Kur dabar eiti ir ką daryti? Net
vyresnysis brolis nežinojo, kas yra toliau į rytus. Čia buvo jo pažįstamo
pasaulio riba.
Praėjus pirmai nevilties bangai, draugai
įsirengė stovyklą netoli buvusios gyvenvietės, pavalgė, pailsėjo ir pradėjo
tartis, ką daryti toliau. Jie jau gailėjosi, kad nėjo kartu su išlaisvinta
moterimi ir jos vaikais. Rugilė miglotai įsivaizdavo, kad jos namai dar toliau į
rytus, bet kur tai ir kaip ten nueiti, nebeprisiminė.
Abiejų brolių sesuo, rinkdama gėles, šiek tiek nuklydo link miško, tolyn nuo ežero
ir toli miško proskynoje pamatė kylančią į viršų nedidelę dūmų sruogą, dūmai
sklaidėsi medžių šakose ir virš medžių jų nesimatė, ten buvo žmonės! Ji tekina
nubėgo prie kitų pranešti, ką pamatė. Apsidžiaugė visa grupelė jaunuolių,
vyresnysis brolis vos sulaikė kitus, kad nebėgtų visi tiesiai prie ugnies.
Reikėjo būti atsargiems, juk niekas nežinojo, ką ras miško glūdumoje. Atsargiai
sėlino grupelė link laužo ir nedidelėje laukymėje jį pamatė. Prie laužo sėdėjo
susikūprinęs senis ilgais žilais plaukais ir tokia pat barzda, apsirengęs baltais drabužiais,
kurie buvo
išsiuvinėti nepažįstamais ženklais, jis ant laužo puode virė kažkokį viralą.
Senis buvo vienas, tad, nieko nelaukę, jaunuoliai žengė į laukymę. Senis, juos
pamatęs, ne pagal išvaizdą greitai pašoko ir griebėsi durklo, kabančio prie
juosmens, bet vyresnysis brolis buvo greitesnis ir spėjo sugriebti senio ranką
ir jį nuginklavo. Senis, pamatęs jaunuolio veidą, sumataravo rankomis, tarsi
gindamasis nuo nematomo priešo. Senis jau suprato, kad jo valanda išmušė, todėl
nebesipriešino ir, nuleidęs galvą, atsišliejo į medį, burbėdamas kažkokius
žodžius. Ir čia padėjo Rugilė, ji priėjo prie senio ir prakalbo lietuviškai:
-
Mes ne kryžininkai, mes pabėgome iš kryžininkų
nelaisvės ir ieškome namų, aš ir šis
drūtas jaunuolis esame
lietuviai, o jie trys – jotvingiai, mus visus pagrobė, kai dar buvome
vaikai.
Senis pakėlė galvą,
jo akys nušvito ir jis atsisėdo į savo seną vietą.
Kai išnyko nepasitikėjimas, visi
susėdo aplink lauželį ir jaunuoliai užvertė klausimais
senolį, bet trukdė kalbos barjeras,
nes senolis ne itin gerai mokėjo lietuviškai, o ir Rugilė buvo gerokai primiršusi savo kalbą. Tad
senolis pakėlė rankas, visus nuramino ir tarė:
-
Padarykime taip, pirmiausia prisistatysiu aš. Mano
vardas Vaištautas, esu vaidila,
kryžininkai vadintų mane kunigu ar vienuoliu, aš ne
karys, aš dvasininkas. Dabar jūsų eilė.
Rugilė prisistatė
pati ir pridūrė, kad kiti savo tikrųjų vardų nežino ir išvis nežino, kokie
būna jotvingių vardai. Vyresnysis
brolis, padedamas Rugilės, papasakojo savo istoriją, kiek prisiminė ir pridūrė, kad juos
pagrobė tris – du brolius ir sesutę.
Senasis vaidila ilgai
galvojo, palenkęs galvą, ilgai žiūrėjo į jaunuolius ir liūdnu balsu tarė:
-
Aš žinau jūsų istoriją. Tąkart mūsų kariai pavėlavo apginti jūsų kaimą. Aš
gerai pažinojau
jūsų
tėvus, tu labai panašus į savo tėvą, - vaidila parodė į vyresnįjį brolį,-
todėl, jus pamatęs, jau galvojau, kad susitikau su savo protėviais. Jūsų tėvas buvo vienas iš
jotvingių vyresniųjų, jo vardas
buvo Gedotė, jis buvo narsus karys ir išmintingas vadas.
Jaunuoliai net pašoko iš nekantrumo, nutraukdami vaidilos Vaištauto
šneką, ir šaukte
iššaukė:
-
Tai gal ir mūsų vardus žinote?
-
Taip, žinau, nes pats atlikau jums vardus suteikiančias apeigas.. Tėvas
pirmagimiam
sūnui
suteikė savo vardą, tu Gedotė, mano
sūnau. Tavo jaunesnysis brolis yra Skurdas, o sesutė - Jostautė.
Visi trys jaunuoliai,
užgniaužę kvapą, prašė senolio dar ir dar kartą ištarti jų vardus,
bandydami juos įsiminti ir ištarti. Tai buvo nelengva, bet jie jau
žinojo, kas jie ir kad tikrai grįžo namo. Visiems džiūgaujant, Rugilė
priminė, kad drūtas lietuvis dar neturi vardo. Jis apie save nežinojo
nieko. Lietuvis tyliai paklausė, kaip lietuviškai bus lokys, o išgirdęs, kelis
kartus ištarė garsiai
ir paprašė jį ir toliau vadinti Lokiu, tik lietuviškai. Jam patiko taip
vadintis.
Kai atslūgo džiugesys, Gedotė paklausė Vaištauto:
-
O kur yra mūsų namai?
Vaištautas apsiniaukė ir tyliai,
tyliai ištarė:
-
Nebėra jūsų namų, ir žmonių čia nebėra, aš čia likau vienas laukti
susitikimo su savo
protėviais. Kryžininkai ir
mozūrai nusiaubė šias apylinkes, pilis sudegino, daug žmonių pakliuvo į
vergiją, kiti pasitraukė į krašto gilumą. Čia tuščia, net žvėrių girioje
sumažėjo. Pilis, kuri stovėjo čia, ežero pusiasalyje, vadinosi Paveisininkais.
Gedotė sėdėjo nuleidęs galvą, ilgai mąstė,
paskui paklausė:
-
Tai ką mums dabar daryti, kur eiti?
Vaištautas neatsakė, bet Gedotė
buvo ryžtingas vyras, vadas iš prigimties, ir sustiprėjusiu
balsu
ištarė:
-
Ar išmokysi mus kalbos ir viso kito, kad mes tikrai galėtume jaustis
jotvingiais ir padėti
savo tautai?
Vaidila Vaištautas atsistojo visu ūgiu,
jo pečiai atsitiesė, vėjas draikė jo
ilgą žilą barzdą, akys spindėjo išmintimi ir ryžtu. Jaunuoliai pamatė visai
kitą žmogų, jis tiesiog spinduliavo energija, o kai pradėjo kalbėti, balsas
buvo lygus ir stiprus:
-
Aš jau buvau pasiruošęs mirčiai, bet dabar nebe. Aš išmokysiu jus kalbos,
tikėjimo,
papročių, mūsų gilios istorijos
ir gyvenimiškos išminties. Aš jaučiu, kad jūs atnešite daug naudos mūsų tautai,
širdimi jaučiu.
Atslūgus aistroms, visi persikėlė į
jaunuolių įrengtą stovyklą, pasiruošė vakarienę ir kalbėjo apie netolimą
ateitį. Pavalgęs ir pailsėjęs vaidila Vaištautas prabilo:
-
Mes čia negalime pasilikti, čia nesaugu. Prieš kelias dienas čia šmirinėjo
šeši mozūrai,dar
žvalgėsi, ką galima pagrobti.
Gedotė neiškentęs įsiterpė:
-
Tie šeši daugiau rūpesčių nebekels, jie buvo neatsargūs ir mes juos
nudobėme.
Vaištautas palingavo galvą ir
tęsė:
-
Gerai, labai gerai, bet vis tiek čia nepasiliksime. Jūs nemokate kalbos,
neturite tinkamų
drabužių, mes negalime eiti į
kurią nors gyvenvietę ar pilį. Žmonės pikti, sunerimę, susiskaldę, sunkiai jus
priims. Todėl mes rytoj, saulei tekant, iškeliausime į Trako miško Alką ir ten
pradėsime mokytis. Alkas pasislėpęs girios gūdumoje, sunkiai randamas, mes ten
būsime saugūs. Priešai jo dar neaptiko. Iki jo eisime dvi dienas. Besimokydami
po truputį susipažinsite su Alko apylinkėse gyvenančiais gentainiais.
Kai viskas buvo nuspręsta, įsivyravo
tyla, kiekvienas skendėjo savo mintyse. Prie netoliese tekančio upelio
atsigerti atsargiai priėjo stirnų pulkelis. Pamatęs jas, Skurdas jau tiesė
ranką link žolėje gulinčio lanko su strėlėmis, bet Vaištautas, perpratęs jaunuolio
mintis, jį sustabdė:
-
Štai jums ir pirmoji pamoka. Mes turime maisto, rytoj iškeliaujame, todėl
nereika žudyti
tos stirnos. Mes, jotvingiai, o ir mūsų broliai prūsai bei kaimynai
lietuviai ir žemaičiai, esame neatsiejama gamtos dalis, mes be reikalo nežudome
jokio gyvo padaro, nekertame medžio, nes viskas, kas mus supa, yra mūsų pačių
dalis, mes ir jie - broliai.
Komentarai
Rašyti komentarą