Jotvingis (5-oji dalis)
Jotvingis (5-oji
dalis)
Tekančios saulės spinduliai apšvietė
nedidelį žmonių būrelį, keliaujantį didelio, vaizdingo ežero pakrante. Ežere
plaukiojo gulbės, antys ir būriai kitų paukščių, ore, virš vandens, suko ratus
plėšrūnai, ieškodami grobio, bet nepaisant to, oras buvo pripildytas pačių
įvairiausių paukščių giesmių. Virš ežero kilo lengvas rūkas.
Jaunuoliai, vedami senojo vaidilos
Vaištauto, keliavo į šiaurės rytus. Jie godžiai traukė į plaučius gimtinės orą,
stebėjo gamtą ir viskuo džiaugėsi. Jiems dar buvo sunku suvokti, kad jiems
pavyko ir jie jau yra namie. Net ir Rugilė su Lokiu jautėsi namuose, nes buvo
tarp draugų ir netgi daugiau, nei tarp draugų, ypač Rugilė. Įdienojus
keliautojai tolumoje pamatė piliakalnį ir jame pastatytą nedidelę pilį, o ten
judėjo žmonės. Vadinasi, dar ne viskas prarasta, dar yra dėl ko stengtis, ne
visas kraštas pavergtas. Vaištautas paaiškino, kad ir ežeras, ir piliakalnis su
pilimi, ir šalia esanti nemaža gyvenvietė vadinasi Šlavantai ir kad čia maždaug
yra Jotvos vidurys. Visą vietovę keliautojai aplenkė, nes, pasak Vaištauto,
jiems dar anksti susitikti su gentainiais, tai gali būti netgi pavojinga.
Nakvynę įsirengė prie nedidelio
ežero, susikūrė mažą lauželį, jame pasikepė teterviną. pašautą Skurdo, ir anksti atsigulė miegoti. Rytoj vėl reikės
daug jėgų, nes Vaištautas planavo, kad iki vakaro jie prieis kelionės tikslą.
Dėl viso ko budėjo pasikeisdami.
Kitą dieną keliaudami jie mate
daugiau gyvenviečių, piliakalnių su pilimis, bet visus apdairiai apeidavo.
Trako miško Alką jie pasiekė jau vakarėjant. Žmonių Alke jie nerado, Alkas buvo
apleistas. Vaištautas apėjo keletą trobų, rado židinį, kuriame buvo kūrenama
Šventoji ugnis ir, atlikęs apeigą, vėl ją uždegė. Viena iš trobų buvo skirta
svečiams, ten Vaištautas ir liepė apsistoti jaunuoliams. Pats Vaištautas
apsistojo pagrindinėje troboje, kur degė Šventoji ugnis. Prižiūrėti, kad ugnis
neužgęstų, jis pakvietė Rugilę ir Jostautę. Trobos buvo neblogai
išsilaikiusios, tai truputį apsivalius ir užkamšius atsivėrusius plyšius, buvo
galima visai patogiai įsikurti.
Pirmą dieną buvo skirta tvarkymuisi
ir medžioklei, reikėjo maisto atsargų. Broliams greitai pavyko sumedžioti
įmitusį šerną, o merginos, vadovaujamos Vaištauto, pririnko įvairių žolelių,
šaknelių ir uogų, buitiniai reikalai buvo išspręsti, tad jau kitos dienos ryte
prasidėjo mokslai. Dar vis trukdė kalbos barjeras, bet mokiniai buvo uolūs,
mokytojas išprusęs, tai procesas sėkmingai stūmėsi į priekį. Tiesa, Vaištautas
nutylėjo, kad moka vokiečių kalbą, bet jis visiškai nenorėjo savo žemėje
kalbėti žudikų kalba. Senasis vaidila žinojo ir istoriją, ir geografiją, išmanė
astronomiją, mediciną ir kitus reikalingus dalykus, juk ne veltui kitas jo
vardas, kaip ir kitų vaidilų bei krivių, buvo Žiniavaldis.
Kartais medžiojant ar vaikštant po
apylinkes, Gedotė ir kiti matydavo iš tolo kitus žmones, gentainiai irgi juos
matė, bet kontaktų dar nebuvo. Alko gyventojai suprato, kad apie juos jau žino
ir beliko laukti pirmųjų svečių. Praėjus vos dviems savaitėms į Alką atėjo
jaunas jotvingis. Jis pasakė, kad jo vardas Audangas ir kad jį atsiuntė iš
netoliese esančios Giraitės pilies, vieno iš vyresniųjų vadų Jogilo, žmona Eigailė. Ji prašiusi
pasiteirauti, ar galėtų jiems kuo nors padėti. Pagalbos jie atsisakyti
negalėjo. Dar po kelių dienų į Alką atėjo visa grupė žmonių, o juos vedė pati
Eigailė. Iš nuostabos Gedotė ir kiti jaunuoliai net išpūtė akis, nes tai buvo
ta pati moteris, kurią jie išplėšė iš mozūrų nagų. Tai štai iš kur pasklido
žinios apie Alko gyventojus. Svečiai
atnešė jiems jotvingių drabužių, ginklų, maisto, o svarbiausia jie atnešė
pripažinimą ir draugystę bėgliams. Abipusėms padėkoms nebuvo galo. Jaunuoliai,
o ir senasis Vaištautas, net susigraudino, jie suprato, kad jų gentis juos
priėmė geriau, nei jie tikėjosi. Jaunuoliai jau mokėjo daug jotvingių žodžių,
tai bendrauti su gentainiais ir jiems padėkoti buvo malonu.
Kai išsisprendė buitiniai reikalai,
mokslai sekėsi dar geriau. vyrai kartu neužmiršo tobulinti ir savo, kaip karių,
įgūdžių. Nuo vyrų neatsiliko ir Rugilė su Jostaute, jos abi taikliai šaudė iš
lanko. Alke dabar netrūko lankytojų, jie troško išgirsti kuo daugiau naujienų,
o Gedotė buvo geras pasakotojas. Ir Alko gyventojai pradėjo lankytis aplinkinėse
gyvenvietėse, žinoma, pirmiausia jie apsilankė Giraitės pilyje, pas savo
naujuosius draugus, kur buvo karališkai priimti.
Gedotė labai norėjo kuo greičiau
susipažinti su savo krašto istorija, todėl, kai kiti jau miegodavo, jis ilgai
kalbėdavo su Vaištautu ir vis klausinėjo ir klausinėjo. Vaištautui patiko toks
jaunojo kario užsidegimas ir jis nepavargdamas supažindino Gedotę su viskuo, ką
pats žinojo. Taip Gedotė sužinojo, kad jotvingiai turi giminingų genčių, tai
pirmiausia prūsai, jų gentis buvo skaitlingesnė ir jie buvo apgyvendinę didesnę
teritoriją, nei jotvingiai. Dar netoli gyveno karingi žemaičiai, bei rytiniai
kaimynai lietuviai. Ši gentis buvo didžiausia ir jų žemės tęsėsi toli į rytus
ir į pietus, kiek toli, net Vaištautas nežinojo. Tarpusavyje visos šios gentys
nekariavo, bet visos turėjo vieną priešą – kryžininkus, kurie puldinėjo ir
niokojo visų genčių žemes. Labiausiai buvo nukentėję jotvingiai ir prūsai, nes
jų žemės ribojosi su nekenčiamo kryžiaus garbintojų žemėmis. Didelė dalis jotvingių ir prūsų žemių jau
buvo nukariauta. Kai jau žinojo pakankamai daug, Gedotė vieną kartą paklausė
Vaištauto:
- O kodėl mes nesusivienijame su kitomis gentimis ir
kartu neišvejame kryžininkų, o ir mozūrų?Vaištautas ilgai
galvojo ir tare:
-
Visos gentys susiskaldę, yra daug vadų, neatsiranda
niekas, kas galėtų juos suvienyti. Štai ir
mes, jotvingiai, esame
nevieningi, kai kurie vadai sako, kad reikia priimti krikštą, įsileisti
kryžininkus, jiems svarbu išlaikyti valdžią, kiti nori gintis visomis
išgalėmis, ir aš jiems pritariu. Negalima išduoti savo dievų, gyvenimo būdo,
juk tada nuo žvėries nebesiskirsime. Prūsai negali mums padėti, jie taip pat
susiskaldę ir nusilpę. Žemaičiai yra toliau ir jie kariauja tik už save. Štai
lietuviai galėtų padėti, jie yra stiprūs, mūsų gentys kariavo kartu labai
seniai ir toli net prie kitos jūros, kuri yra pietuose. Mūsų protėviai kartu
žygiavo net iki Romos ir dar toliau. Bet
dabar lietuviai dažnai kariauja
tarpusavyje dėl valdžios, jų kunigaikštis Mindaugas, norėdamas tapti karaliumi
ir gauti karūną, net susidėjo su kryžininkais, išžudė savo bendražygius, o
aplinkines žemes, tame tarpe ir jotvingių, užrašė kryžininkams, tarsi šios
žemės jam priklausytų. Kryžininkai su malonumu davė jam tą gelžgalį ant galvos,
o dabar mojuoja ta sutartimi virš galvos ir niokoja mūsų, prūsų ir žemaičių
žemes, visiems šaukdami, kad tai jų žemės. Mūsų likimas jiems nerūpi. Lietuviai
mums nepadės, o mes patys nepajėgsime apsiginti nuo tokios galybės priešų. O
dar ir mozūrai, naudodamiesi proga, kaip šunys drasko mūsų pietines žemes.
Gedotė godžiai išklausė liūdną
Vaištauto monologą ir prabilo:
-
Aš žinau kryžininkų jėgą, jų daug, jie gerai ginkluoti
ir apmokyti, bet jie kariauja dėl grobio,
nors ir skelbiasi, kad nori
mus atversti į savo tikėjimą, bet tai netiesa. Jiems rūpi tik grobis, todėl mes
esame stipresni, nes mes
giname savo žemę, su kuria esame tampriai susiję. Jie turi daug silpnybių. Mes
galime juos nugalėti, tik reikia visiems kartu, vieningai jiems smogti. Aš
tikiu, kad kada nors tai įvyks.
-
Gal kada ir įvyks, tik mums gali būti per vėlu –
atsiduso Vaištautas ir pridūrė – O kaip jie,
žudydami ir plėšdami, gali
gyventi su savo sąžine, pažiūrėti savo vaikams į akis, argi nebijo savo dievo?
-
Jų dievas jiems viską atleidžia. Jie tiki, kad po
mirties paklius į rojų, jei elgsis gerai, arba į
pragarą, jei gyvenime elgsis
blogai. Tik jų supratimas yra keistas, jie žudymo nelaiko blogiu. Jie susirenka
į didelį namą, kuriame stovi kryžiai, meldžiasi, paskui papasakoja vienam iš
savų, kurį vadina kunigu, ką blogo yra padaręs, ir kunigas viską jiems
atleidžia .
Vaištautas pakraipė galvą ir
paklausė:
-
Tai jiems visa blogį atleidžia net ne dievas, o vienas
iš jų tarpo? Vadinasi, gyveni kaip nori,
elgiesi kaip nori ir gali
vadintis žmogumi, papasakojęs viską kitam tokiam pačiam?
Gedotė atsakė:
- Na, ne visai. Dar reikia sumokėti už tai.
Vaištautas
ryžtingai išrėžė:
- Nereikia mums tokios religijos ir tokio dievo. Mes
atsiskaitome už darbus savo žmonoms,
vyrams, vaikams, visai
genčiai, savo dievams ir nebijome susitikti nei su savo protėviais, nei su
dievais. Jei kryžininkai žudo ir niekam už tai neatsiskaito, tai jie tiesiog
yra pamišėliai, o jų dievas tėra jų pačių pamišimo vaisius. Tebūnie prakeiktas
jų nešamas kryžius ir jo nešėjai!
Vasarai
įsibėgėjus, Gedotė su Rugile vis daugiau laiko leido kartu. Jie, susikibę už
rankų, jau buvo išvaikščioję visus miško takelius, žinojo, kur auga
kokios gėlės, kur yra įvairiausių paukščių lizdai, kur savo mažylius augina
vilkai, lapės ir kiti miško gyventojai. Kelis kartus matė ir lokę su dviem
jaunikliais, bet vieni kitų nebijojo. Jie abu jau pradėjo suprasti Vaištauto
pamokymą, kad visi gamtoje yra broliai. Abu jautė darną tarpusavyje ir su juos
supančia aplinka, jie dažnai palydėdavo saulę, jie buvo įsimylėję ir labai
laimingi. Tik vienas nerimas kankino Rugilę, ji ilgai nedrįso apie tai
prasitarti, bet vieną jaukų vakarą, ji padėjo galvą Gedotei ant peties ir
prakalbo:
-
Man labai gera čia su tavimi, Gedote, bet aš labai
kada nors norėčiau nukeliauti į Lietuvą,
į gimtąją Strėvą, gal pavyktų
rasti ką nors iš savų, sužinoti, ar jiems ten viskas gerai, gal ir mane kas nors
pažintų. Ta nežinia mane kankina jau daug metų, gal mes kartu galėtume
nukeliauti, kai būsime pasiruošę?
- Mes būtinai nukeliausime į tavo kraštą, bet prieš tai
privalome atlikti vieną labai svarbų darbą.
Tą vakarą jiedu daugiau
nesikalbėjo, tik, glausdamiesi vienas prie kito, sulaukė aušros.
Vasaros pabaigoje, vėlų vakarą, kai paskutiniai saulės spinduliai
nuauksino šventųjų ąžuolų viršūnes, čiulbant lakštingalai, linksmai degant
Gabijai aukure ir susirinkus visiems draugams bei didelei aplinkinių gyventojų
miniai, senasis vaidila Vaištautas juodu sutuokė.
Komentarai
Rašyti komentarą